Totaal aantal pageviews

zondag 20 april 2014

Vrolijk Pasen! Last minute paasbrood recept






Vrolijk Pasen allemaal! 

Pasen bestaat naast het mooie paasverhaal en The Passion die ieder jaar weer wordt uitgevoerd door onze Nederlandse artiesten, bij de meeste mensen toch uit gezellig eten met elkaar. 's Morgens aan het ontbijtbuffet, met eieren in alle kleuren, vormen en bereidingen. Chocolade eieren en paashazen, om daarna af te sluiten met gourmet.



Vanmorgen kreeg ik van mijn jongste dochter een heerlijk paasontbijtje geserveerd met een croissantje, Matze en natuurlijk een gekookt eitje. Zo lief!
Maar morgen is mama aan de beurt om het ontbijt te verzorgen en dus vond ik dat er toch een stukje paasbrood bij zou horen, om het paasontbijt compleet te maken. De supermarkt is uiteraard gesloten deze 1e paasdag, dus heb ik geprobeerd zelf een paasbrood te maken van alle restjes meel en andere ingrediënten die ik in huis had. Op internet ben ik gaan zoeken naar de juiste verhoudingen van meel voor het brooddeeg en natuurlijk mocht het spijs niet ontbreken. Uiteindelijk heb ik het volgende recept samengesteld en moet ik zeggen dat het brood behoorlijk goed gelukt is.
De structuur lijkt meer op cake, maar zelfs het spijs is qua smaak erg lekker. Kortom, ik ben best trots op mijn nieuwe baksel!

Ingrediënten

Voor het brooddeeg:
150 gram volkorenmeel
150 gram speltmeel
2 eieren
geraspte schil van 1 limoen
150 ml sojamelk
0,5 tl zout
1 el vanille extract
2 el kaneel
60 gram rozijnen
Amandelschaafsel (optioneel)

Voor het spijs:
150 gram amandelmeel
1 ei
1 el limoensap
3 el speltstroop

Bereiding:
Bereidingstijd ca. 20 minuten + ca. 30 minuten baktijd

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Maak eerst het spijs door de amandelmeel, ei, limoensap en speltstroop met elkaar te mengen tot een smeuïg geheel. Vorm het met je handen tot een worst en wikkel het in keukenfolie. Leg de (spijs)worst zolang in de koelkast.

Voor het deeg meng je in een kom eerst de droge ingrediënten en in een andere kom meng je de sojamelk, eieren en vanille extract. Doe hierna het melkmengsel bij het meel en draai dit tot een samenhangend deeg.
Voeg als laatste de rozijnen toe.

Smeer een broodvorm in met kokosolie/boter of gebruik zoals ik een siliconen cakevorm. Doe de helft van het deeg in de vorm en haal het spijs uit de koelkast en leg dit in het midden op het deeg. De rest van het deeg gaat hier bovenop en strooi er wat amandelschaafsel overheen.

Plaats de vorm in het midden van de oven en bak het brood in 30-35 minuten gaar. Het deeg is gaar wanneer je er een satéprikker in steekt en er geen deeg meer blijft plakken.

Happy Easter! Frohe Ostern! Vrolijk Pasen!



1 opmerking:

  1. Klinkt goed, met spijs zonder dadels! Ga ik een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen