Totaal aantal pageviews

dinsdag 25 februari 2014

Food: Witlof-kipsalade met sojayoghurt-limoendressing

Afgelopen dagen heb ik het boek 'De Voedselzandloper' gelezen en daardoor nog bewuster geworden over wat wij allemaal in ons mond stoppen en hoe slecht wij eigenlijk geïnformeerd zijn over wat bepaalde voedingsstoffen met ons lichaam doen.
Vaak denk je "gezond" bezig te zijn en goede voeding tot je te nemen, terwijl het zoveel schade kan aanbrengen voor je lichaam.


Zelf heb ik regelmatig last van verschillende kwaaltjes, zoals pijn in mijn gewrichten en spieren of hoofdpijn en last van mijn darmen. Ik merk zelf dat bepaalde pijntjes erger worden, naar mate ik meer suikers heb gegeten, zoals witmeel-producten, chocolade (melk), chips etc.

Toen ik gisteren dan ook de vraag kreeg om vanaf 1 maart mee te doen met de online cursus 1 maand suikervrij eten, heb ik mij gelijk aangemeld.

En om alvast te wennen, ben ik dezelfde avond nog mijn keuken ingedoken om mijn overlevingspakketje te maken voor vandaag.
Ik kookte havermoutpap, maakte een groene smoothie en bereidde een salade voor, zodat ik alles keurig netjes in bakjes en flesje mee kon nemen naar het werk.
Vanmorgen had ik dus havermoutpap als ontbijt met kaneel en rozijnen, tussendoor dronk ik een smoothie van spinazie, komkommer, kiwi en banaan. Als lunch at ik een salade van ijsbergsla, rode paprika, komkommer en tonijn en later in de middag een bakje soja-yoghurt met een lepel lijnzaad.

Voor vanavond heb ik een heerlijke maaltijdsalade gemaakt, geheel volgens eigen recept en ben ik trots op het resultaat. Het ziet er leuk uit en het smaakt ook nog heerlijk!

Witlof-kipsalade met (soja)yogurt-limoendressing

Ingredienten:
2 stronken witlof
1 enkele kipfilet
1 zoete appel
granaatappelpitjes
bouillonblokje

Voor de dressing:
4 el soja-yoghurt
1 el olijfolie
1 el limoen/citroensap
peper
zout
bieslook
basilicum

Bereiding: 
Bereidingstijd ca. 30-45 minuten

Kook de kipfilet met een (groente) bouillonblokje gaar in ongeveer 20 minuten. Haal het daarna uit de pan en laat het afkoelen.

Maak intussen de dressing. Meng de soja-yoghurt, olijfolie en limoensap door elkaar en breng het op smaak met peper, zout en kruiden zoals bieslook en basilicum.

Halveer de stronken witlof, haal het hart eruit en snij het in dunnen reepjes. Schil de appel, haal het klokhuis eruit en snij deze ook in kleine stukjes. Doe alles in een schaal, pluk de kipfilet in kleine reepjes en meng alles goed door elkaar. Voeg de granaatappelpitjes en de dressing toe en meng alles goed door elkaar.
Zo heb je een heerlijke, frisse, gezonde en suikervrije salade.

Eet smakelijk!

Vanaf aankomend weekend zal ik jullie dus op de hoogte houden van mijn ervaringen met het suikervrij eten de komende weken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten