Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 februari 2014

Food: Quinoasalade met spinazie en feta

Ja Ja, vanaf morgen officieel van start met een maand lang suikervrij eten. Dat betekent dus geen geraffineerde suikers meer. En jeetje dat zal niet makkelijk worden, want in bijna alles wat je in de supermarkt koopt, zit suiker of suikervervangende producten. Dat wordt dus etiketten lezen bij alles wat er in het boodschappenkarretje gaat.

Om alvast een beetje te wennen, ben ik afgelopen week begonnen om daar met mijn maaltijden rekening te houden en ben ik gaan zoeken naar lekkere recepten, maar ben ik ook zelf gaan experimenteren. Zo hebben jullie deze week mijn witlofsalade kunnen lezen en gisteren ben ik gaan knutselen met "quinoa".
Ik had het nog nooit eerder klaargemaakt, laat staan gegeten, maar het is mij wel duidelijk geworden dat quinoa een hele gezonde vervanging is voor rijst of pasta.


Quinoa lijkt op een soort graan, maar eigenlijk behoort het tot de familie van de spinazie. Het bevat heel veel vitamines en mineralen en is rijk aan proteïne, waardoor het enorm vult en je dus minder snel trek krijgt in slechte tussendoortjes. Quinoa bevat weinig calorieën, maar is heel machtig, waardoor je er weinig van nodig hebt. Het is een echt "powerfood" en heel goed wanneer je graag wat kilootjes wilt afvallen.

Laat dat laatste nou net zijn waar ik al zo'n beetje mijn hele leven mee bezig ben :-)

Na de nodige recepten op internet te hebben gelezen, heb ik uiteindelijk mijn eigen ideeën erop losgelaten en heb ik het volgende recept gemaakt, wat ik graag met jullie wil delen:

Quinoa-salade met spinazie en feta 


Ingrediënten (voor 2 personen):
100-150 gram quinoa (onbereid)
300 gram bladspinazie (gewassen)
1 puntpaprika
1 ui
100 gram feta
handje pijnboompitten
olijfolie
peper
zout

Bereiding:
Bereidingstijd ca. 30 - 45 minuten

Bereidt de quinoa zoals op de verpakking. Bij mij was dat: de quinoa eerst goed wassen/spoelen, daarna met de dubbele hoeveelheid aan water opzetten en in ca. 8 minuten gaar koken. De quinoa is gaar als deze doorzichtig is en al het vocht is opgenomen. Laat het daarna nog ca. 10 minuten wellen en afkoelen.

Snijdt de puntpaprika in kleine reepjes, snipper de uit en wok dit in een scheutje olijfolie tot de ui glazig wordt. Doe nu de bladspinazie erbij en wok dit tot het gaar is.
Rooster ondertussen in een andere koekenpan de pijnboompitjes lichtbruin.
Voeg nu de afgekoelde en gewelde quinoa toe en meng alles goed door elkaar en strooi de verkruimelde feta er overheen en meng het voorzichtig door elkaar, maak het af met de geroosterde pijnboompitten.

Zelf heb ik het gisteravond in de lauwwarme versie gegeten met een stukje gebakken kipfilet en vanavond heb ik de rest koud gegeten op een bedje van gemengde krulsla en tomaat.
Zowel de warme als de koude quinoa is erg lekker en is een vullende maaltijd.

Eet smakelijk!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten