Totaal aantal pageviews

zaterdag 15 maart 2014

Een maand suikervrij eten! Update week 2

De 12-daagse online cursus "Een maand suikervrij eten" is inmiddels afgelopen en vanaf nu moet ik zelf aan de slag, met datgene wat ik geleerd heb over geraffineerde suikers en wat ik wel en niet kan/mag eten.

Afgelopen week was dus de 2e officiële week suikervrij eten en nog steeds valt het me niet tegen. Ik ben slechts één keer een klein beetje de mist in gegaan, omdat ik geen volkoren pitabroodjes kon vinden zonder suiker. Maar verder eet ik de gehele dag suikervrij en word ik door medecursisten geholpen met recepten en adresjes waar je bepaalde producten kunt verkrijgen.


Leuke bijkomstigheid is dat ik inmiddels 1,6 kg lichter ben dan toen ik startte op 1 maart. Stiekem hoopte ik hier ook wel op natuurlijk en hopelijk zet deze tred zich door.

In de gewone supermarkt valt het niet altijd mee om suikervrije producten of gezonde alternatieven te vinden en ben je toch aangewezen op de biowinkel. Helaas zijn deze producten vaak duurder dan de minder gezonde versies in de supermarkt. Toch jammer, dat gezond eten duurder moet zijn dan veel ongezonde producten, welke veel suiker bevatten. Mijn portemonnee laat het ook niet altijd toe om alles in de biowinkel te kopen, waardoor ik toch creatief moet zijn en op jacht ga naar andere mogelijkheden.

Het leuke hiervan vind ik dat ik nu bijvoorbeeld veel meer soorten groenten eet, die ik eerder niet at of dacht dat het vreselijke ouderwetse groentes waren, die alleen mijn oma nog eet. Ook heb ik veel meer de smaak leren waarderen van deze pure producten en ben ik veel meer (verse) kruiden gaan gebruiken om mijn gerechten op smaak te brengen.

Zo eet ik nu niet alleen suikervrij, maar eet ik ook veel minder vlees en brood. Zuivel heb ik voornamelijk vervangen door suikervrije sojamelk of Griekse yoghurt.

De verkoudheid heeft mij deze week ook in haar greep, waardoor ik minder zin had om uitgebreid te kokkerellen.
Maar ik heb iedere dag wel geprobeerd zo gezond mogelijk en suikervrij te eten.

Om een beetje een idee te geven wat ik gedurende de week zoal gegeten heb, geef ik jullie een kijkje in mijn dagmenu:

Ontbijt
Iedere morgen ontbijt ik tegenwoordig met havermoutpap met daarbij fruit zoals bosbessen, aardbeien, peer of banaan en een beetje kaneel of kokos

Tussendoor
Drink ik een groene smoothie met bijvoorbeeld spinazie, banaan, appel, gember en limoen (zie recept onderaan deze blog)

Lunch
Een enkele keer eet ik volkoren brood met bijvoorbeeld Avocado-eisalade, maar meestal een heerlijke salade

Tussendoor
Ongezouten gemengde noten of Griekse yoghurt met chiazaad en lijnzaad

Diner
Normaal neem ik de tijd om een lekker maaltijd te maken met zoete aardappel of quinoa, heel veel groente, maar ook zilvervlies rijst met kip en gewokte groente of een maaltijdsalade met vis of kaas.
Deze week dus iets minder uitgebreide gerechten, maar gelukkig had ik van eerder gemaakte gerechten, porties in de vriezer staan, dus at ik o.a. pompoensoep, hartige taart, pita kaas en salade met knoflook-yoghurtsaus.
Vanavond at ik volkoren broodjes met gerookte zalm, roomkaas en rucola.

Ik ga dit suikervrije eten zeker nog een paar weken volhouden en wie weet wel voor langer.
Het verbaast mij dat ik ook nog steeds geen moeite heb om de vele paaseitjes in de winkels te laten liggen. Normaal had ik al de nodige zakjes gescoord en naar binnen gewerkt, maar mijn behoefte aan zoetigheid, snoep, chips etc. is zo goed als verdwenen. Wel bak ik elke week een paar suikervrije muffins of andere snacks, waarvan ik zonder schuldgevoel heerlijk kan genieten bij een kopje thee.

Hopelijk gaat al dat gesnotter snel over en voel ik mij fitter om weer lekker de keuken in te duiken.
Morgen is mijn jongste dochter weer een weekje bij mij, dus wil ik haar wel weer lekkere gerechtjes voorzetten. Om te beginnen ga ik morgen een kipgerecht maken met een Aziatisch tintje, waarvan ik het recept later in mijn blog zal plaatsen.

Geniet van jullie weekend!

Recept van de Groene Smoothie hierboven:
1 banaan
1 appel (Jonagold)
1cm gemberwortel
1 flinke hand spinazie
1/2 limoen

Ik doe altijd eerst de spinazie met een half glas water in de blender en blend dit toen een groene sap.

Snij intussen de banaan en appel (kan ook met schil) in stukken. Haal het schilletje van de gemberwortel en doe dit in de blender. Knijp het sap uit een halve limoen er boven uit en blend dit tot alles vermalen is. Voeg eventueel nog water toe naar wens om de smoothie vloeibaarder te maken. Zelf vind ik het lekker als er nog een beetje "bite" in zit.

Maken jij wel eens een groene smoothie? En wat is jouw favoriete mix? Ik ben benieuwd naar jullie smoothie recepten, dus laat gerust een berichtje achter.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten