Totaal aantal pageviews

zondag 23 maart 2014

Een maand suikervrij eten! Update week 3

De verleiding!

Afgelopen week was een druk weekje! Na een flinke burnout ben ik nu weer hele dagen aan het werk, dat betekent vroeg op, vroeg de deur uit en laat er weer in. Boodschappen halen, hond uitlaten, eten koken en ook nog quality time met mijn dochter doorbrengen, die deze week bij mij was. 's Avonds ook nog eten voorbereiden voor het ontbijt, lunch e.d. om mee te nemen naar school en werk.
Dus helaas niet veel tijd gehad om recepten te delen of te updaten hoe het afgelopen week is gegaan.



Ondanks de drukte heb ik mij de hele week keurig suikervrij gedragen en met een rijkelijk gevulde fruitschaal en een koelkast vol groente, moest dat ook geen probleem zijn. Tot vrijdag! Deze dag begon met een pittige ochtend, waarna ik mezelf wilde verwennen op een lunch bij La Place.
In plaats van voor een veilige salade te gaan, koos ik voor een focaccia met tonijnsalade en een latte macchiato (met bruine suiker, want er was geen Stevia). Ik weet dat het nog veel erger had gekund en ik heb het mij dan ook heerlijk laten smaken. Maar wat kan je lichaam toch raar reageren na een paar weken suikervrij. De rest van de dag heb ik alleen maar zin gehad in foute dingen. Om de foute lunch een beetje goed te maken, kocht ik op de markt een voorraadje gojibessen, moerbeibessen en ongebrande noten. Ik vond het best knap van mijzelf dat ik mij niet liet verleiden door de glanzende, heerlijk ruikende chocolade rozijnen en noten, die riepen "koop mij, neem mij, proef hoe lekker wij zijn".

Shopping makes a woman happy!
Dus opzoek naar een andere afleiding, dook ik de Bijenkorf in en kocht ik deze leuke mokken en eierdopjes van Blond Amsterdam.
Wat helpt er nu beter dan shoppen, wanneer je als vrouw niet helemaal lekker in je vel zit. Gelukkig was ik nog in het bezit van een Bijenkorf cadeaubon, dus al dat moois kostte me geen rib uit het lijf.


Maar helaas was de dag nog niet voorbij en kon er nog heel veel fout gaan. Voor het eerst sinds weken, kon ik niet de zin vinden om de keuken in te duiken om een lekkere gezonde maaltijd tevoorschijn te toveren. De lunch van die middag, had de zin in slecht eten alleen maar aangewakkerd en koos ik ervoor om samen met mijn dochter een bezoekje te brengen aan de friteszaak.Die avond at ik een patatje met pindasaus, kroket en kaasvingers. Slecht, slecht, slecht! En zelfs daarna bleek het nog niet genoeg te zijn en hoorde ik die chocolade rozijnen en noten nog, als klein stemmetje in mijn hoofd, roepen. Ik stond zelfs op het punt om naar de supermarkt te lopen en een zakje te halen, maar gelukkig riep mijn dochter mij tot de orde. Omdat het toch zonde zou zijn om na al die weken, toe te geven aan die zwakte. Wat een slimme en lieve meid is het toch. Een grote pot groene thee heeft uiteindelijk mijn "sugar craving" gestopt.

's Nachts heb ik nog behoorlijk last gehad van een opgeblazen gevoel, zweten en slecht slapen. Dat alles door een hoeveelheid suiker naar binnen te werken, waar mijn lichaam inmiddels behoorlijk van was afgekickt.

Back to normal!
Dit was dus een behoorlijke les, van wat suiker met je lichaam doet en dat maakte dat ik de volgende dag weer 'normaal' ging eten en de dag begon met een heerlijk ontbijtje van Griekse yoghurt met verse ananas, blauwe bessen, el lijnzaad, el chiazaad en beetje honing. En wat heb ik genoten van dit suikervrije begin van de dag.


Wat at ik deze week zoal?


Ontbijt
Meestal een bakje havermoutpap met bijvoorbeeld appel of banaan en een beetje kaneel.

Tussendoor
Een heerlijke (groene) smoothie in allerlei variaties. Afgelopen week maakte ik ook een romige smoothie van mango, banaan en kokosmelk. Wat een tropische verrassing is dat voor je smaakpapillen!

Lunch
Als lunch at ik vaak een salade van datgene wat ik over had van de vorige avond en natuurlijk mijn 'favo' lunchgerecht; Avocado-eisalade

Mini receptje
Kook 2 eieren voor ca. 3 minuten zodat ze hard gekookt zijn en snijd ze in kleine stukjes.
Halveer een avocado en snijd het vruchtvlees ook in kleine blokjes.
Meng de avocado blokjes en ei-stukjes in een schaaltje, doe er wat vers gemalen peper en zout bij en wat chilipoeder. Om het geheel wat smeuïger te maken heb ik er een kleine lepel biologische, suikervrije mayonaise doorgedaan.

Heerlijk voor op brood of cracker. Ik eet het met speltbrood of speltcrackers.

Tussendoor
Handje ongezouten en ongebrande noten of een schaaltje Griekse yoghurt met wat lijnzaad en chiazaad.

Diner
Dit varieerde van een broodje gerookte zalm tot kipkerrie met zilvervliesrijst.

Officieel nog een week te gaan tot het einde van de maand en die ga ik proberen weer volledig suikervrij door te brengen.

Volgend weekend zal wel weer een beproeving worden, omdat ik dan voor mijn werk een paar dagen doorbreng in één van onze Resorts in Zuid Frankrijk Opio in de Provence. Waar de heerlijkste buffetten worden voorgeschoteld met watertandende desserts en gebak, vers gebakken baguettes, maar ook gezonde salades en vers fruit.

Mijn laatste update van deze suikervrije maand, zal dan ook pas op maandag 31 maart verschijnen en dan hoop ik ook dat de weegschaal een leuk resultaat laat zien.

Eet jij ook suikervrij of heb je dit wel eens een tijdje gedaan? Wat is jou ervaring en hoe gaat het nu?

1 opmerking:

  1. Hmmm die avocado eiersalade klinkt goed, ga ik ook eens maken! En veel plezier in opic, leuk!!

    x Sandra

    BeantwoordenVerwijderen