Totaal aantal pageviews

zondag 9 maart 2014

Update + Food: Hartige taart zonder bladerdeeg met geitenkaas en broccoli

Alweer een week officieel suikervrij bezig en bevalt me nog steeds zeer goed. Dus vandaag niet alleen een update van mijn 1e week suikervrij, maar ook gelijk een lekker recept.

Naast dat ik mij erg goed voel, weinig last van afkickverschijnselen, merkte ik ook dat mijn lichaam positief reageerde op het suikervrije eten. Ik heb veel minder last van een opgeblazen gevoel, vooral als ik een eventuele volkoren boterham ook nog eens vervang voor speltbrood. Ik kreeg na het eten van een gewone volkoren boterham, behoorlijk last van mijn buik, hele dag een opgeblazen gevoel en krampen. Dus als ik nu brood eet, en dat doe ik eigenlijk een stuk minder nu, dan neem ik speltbrood.


Maar mijn lichaam reageert ook weer door af te vallen en dat is wel een heel positief puntje, als je al maandenlang schommelt rond hetzelfde gewicht en er niets gebeurt wat je ook doet.

Doordat ik mij naast het suikervrij eten ook mijn regels van Bodieboost hanteer, varieer ik nu veel meer met de "familie" koolhydraten. Zo vervang ik brood veel vaker door havermoutpap in de ochtend en kies ik voor de lunch vaak voor een salade of soep. Zo kan ik 's avonds ook koolhydraten bij mijn diner gebruiken. Dan eet ik meestal iets van quinoa of zoete aardappel. Gewone aardappelen, pasta en witte rijst zijn niet suikervrij en die vervang ik dan door een lekkere gepofte zoete aardappel, zilvervlies rijst of quinoa.

Ook eet ik veel meer groente en fruit, maar probeer hier ook wel maximaal 2 stuks fruit aan te houden, want in fruit zitten dan wel natuurlijke fruitsuikers, maar teveel daarvan is ook weer niet goed.

De bezoekjes aan de supermarkt zijn een behoorlijke onderneming geworden. Op de groente en fruitafdeling loop ik vele rondjes en laad ik mijn boodschappenkarretje aardig vol. Daarna richting de zuivelafdeling, maar ook hier ben ik snel klaar, wat Griekse yoghurt, ongezoete sojamelk/yoghurt (wanneer het er überhaupt is), dan nog wat noten, havermout en quinoa etc. in de kar en richting kassa. De rest van de schappen sla ik bijna allemaal over, omdat dit meestal allemaal suiker bevattende potjes, pakjes en zakjes zijn.

Moet toch maar wat meer op de markt mijn boodschappen gaan doen, maar helaas staat die bij mij altijd op een dag dat ik werk. Misschien mijn rooster gaan aanpassen ;-)

Dagelijks vind ik het weer een feestje om nieuwe recepten te ontdekken en ook uit te proberen. Ook vandaag ben ik weer de keuken ingedoken en een hartige taart gemaakt zonder bladerdeeg.

Dochterlief vroeg van de week of ik nog eens zo'n hartige taart wilde maken, zoals een paar weken geleden het Veggie recept met broccoli en camembert. Die is blijkbaar behoorlijk in de smaak gevallen! Maar omdat bladerdeeg behoorlijk wat suiker bevat, moest ik opzoek naar een suikervrij variant en vond ik een gerecht uit het Voedselzandloper Kookboek.

Vanavond staat er Hartige taart met krokante bodem, broccoli, peer en amandel op het menu.
Ik heb van alle stapjes foto's gemaakt om uit te leggen hoe simpel dit gerecht gemaakt kan worden:

Hartige taart met krokante bodem, broccoli, peer en amandel


Ingrediënten:
200 gram havermout
50 gram kokosvet
5 eieren
Provençaalse kruiden
2 rijpe peren
75 gram witte amandelen
500 gram broccoli
100 gram jong belegen geitenkaas in plakken
125 ml soja slagroom (ik heb de ongezoete versie gebruikt uiteraard)
peper
zout
havermout
olijfolie

Bereiding:
Bereidingstijd ca. 60 minuten

Bekleed de vorm van een springvorm met bakpapier en wrijf de zijkanten in met olijfolie (of kokosolie)

Meng in een kom 200 gram havermout met 2 eieren, kokosvet, peper, zout en een behoorlijke hoeveelheid Provençaalse kruiden goed door elkaar. Eerst kan dit nog met een houten lepel, daarna goed kneden met je handen. Bedek de bodem met het mengsel en maak ook een opstaande rand zodat straks alle ingrediënten er goed in de vorm passen. Zit dit minimaal 20 minuten in de koelkast.







Verwarm de over voor op 180 graden.

Schil de peren en snij deze in reepjes en bestrooi deze met een beetje havermout, want er komt veel vocht van de peren.
Maal de amandelen in grove stukjes.
Snijd de broccoli in roosjes en kook deze ca. 2 minuten en giet ze daarna af.




Haal de bakvorm uit de koelkast en beleg de bodem met de schijfjes peer, doe hier bovenop de broccoli roosjes en de amandelen.


Klop 3 eieren door de soja slagroom met wat peper en zout en schenk dit over de broccoli.

Snijd de plakken geitenkaas door de helft en leg deze op de broccoli.


Bak de taart in ca. 30 minuten gaar.





Eet smakelijk!

Tip!: Voeg wat feta toe aan het ei-slagroombeslag om het iets meer smaak te geven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten