Totaal aantal pageviews

maandag 31 maart 2014

Een maand suikervrij! Update week 4

Mijn laatste week van deze suikervrije maand begon goed. Ik at veel groente, fruit en alles suikervrij. Tot vrijdag, toen ik voor een weekend van mijn werk naar het heerlijke Opio in de Provence ging met een gezellige groep collega reisagenten en mijn collega Eefje.
Mainpool Club Med Opio en Provence

Ik wist dat dit weekend een beproeving werd en nam mij voor om te gaan genieten, maar met mate. 's Morgens begon ik met een schaaltje yoghurt met een banaan, chiazaad, lijnzaad en honing en voor tijdens de reis had ik mueslibollen met kaas meegenomen. Als lunch nam ik een triangel met gerookte kip en mangosalsa en tijdens de vlucht at ik dus mijn mueslibollen met kaas. Toen wij om 22.00 uur aankwamen in de Club, stond er nog een deel van het buffet voor ons klaar en heb ik wat salade met vis genomen. Op zo'n reisdag is mijn lichaam altijd een beetje van slag, maar die dag heb ik constant last gehad van een opgeblazen gevoel.

De volgende morgen nam ik keurig netjes een schaaltje yoghurt met vers fruit en een kopje groene thee.
'So far, so good!'

Nadat we een wandeling door het Clubdorp hadden gemaakt en een presentatie hadden gehad, was het tijd om te gaan lunchen. En toen ging het dus fout, overboord met het suikervrije bestaan en los gegaan op het heerlijke buffet. En zeg nou zelf, ziet dit er niet geweldig uit?

Nu was dit nog redelijk gezond, veel vis en salades, maar het dessertbuffet met heerlijke koekjes, taarten, chocolademousse etc., dat was toch wel heel verleidelijk.
Uiteindelijk heb ik mij, gezien de enorme hoeveelheid lekkere eten, toch nog redelijk weten in te houden. Ik heb veel salade/rauwkost gegeten, totaal geen vlees of sauzen. Meestal koos ik voor de visgerechten of iets met kaas.

Maar bij het dessertbuffet liet ik mij toch af en toe gaan en koos ik voor een paar kleine gebakjes, petit four en de overheerlijke chocolademousse.

En wat dacht je van die knapperige baquettes en pains....





Helaas vond mijn lichaam al dit suikerrijke voedsel iets minder prettig.
Regelmatig had ik last deze dagen van een opgeblazen gevoel en kreeg ik veel last van mijn gewrichten. Het is mij nu wel duidelijk dat een teveel aan koolhydraten en suikers, funest is voor mijn spieren en gewrichten. Dat heb ik ontdekt tijdens deze maand "suikervrij" eten.

Ik heb eigenlijk al jaren regelmatig last van mijn gewrichten en spieren, een stram en pijnlijk gevoel. Eerder heb ik wel gemerkt dat deze klachten minder werden, zodra ik mijn inname van koolhydraten verminderde, maar dacht dat het puur toeval was. Nu weet ik dus zeker dat mijn lichaam heftig reageert op koolhydraten en suikers en dat mijn klachten, in de weken dat ik echt volledig suikervrij at, totaal verdwenen waren en ik mij hierdoor veel fitter voelde.

Conclusie is, dat ik dit suikervrije bestaan verder voort ga zetten en dat betekent niet dat ik nooit meer een gebakje zal eten op een verjaardag of tijdens een etentje alles zal uitpluizen. Maar in mijn normale dagelijkse leventje, zal ik suikervrij blijven koken en bakken.
Het betekent voor mij "puur"eten, geen zakjes of potjes, veel verse groente en fruit. In de afgelopen weken heb ik veel lekkere recepten ontdekt en blijf ik zoeken naar heerlijke, makkelijke en suikervrije gerechten.
Op Pinterest en Instagram vind ik voldoende inspiratie om steeds weer iets lekkers op tafel te zetten.

Vanmorgen mijn koelkast en fruitschaal gevuld met heel veel groente en fruit, zodat ik de draad vanaf vandaag weer op kan pakken.
Officieel is de suikervrije maand nu voorbij, maar niet voor mij!

Uiteraard zal ik leuke recepten blijven bloggen en jullie op de hoogte houden hoe het mij bevalt om suikervrij te blijven eten.


Vanaf 1 april start er weer een nieuwe cursus Ik eet suikervrij! Via deze link kun je je daarvoor aanmelden en ontdek je zelf hoe het is.

Ga jij het proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten